دوچرخه شهری و تفاوت آن با سایر دوچرخهها
اگر به دوچرخهسوارانی که در شهر درحال حرکتاند دقت کنیم خواهیم دید که بسیاری از دوچرخهها مناسب دوچرخهسواری در شهر نیستند. بسیاری از ما تفاوت دوچرخه شهری با سایر دوچرخهها نمیدانیم و در مورد انواع دوچرخهها اطلاعات کافی نداریم.
دوچرخههای شهری
همانطور که از اسم آن مشخص است، این نوع دوچرخه برای تردد در شهر طراحی شده و بر روی بدنه آن فضای کافی برای نصب هرگونه لوازم (ترک و سبد جلو و گل گیر و جک و…) تعبیه شده است، این نوع دوچرخه تقریباً هنوز شکل کلاسیک خود را حفظ کرده است و نسبت به کارخانه سازنده، مردانه و زنانه بودن و … شکل آن هم کمی تغییر میکند، ولی شکل و فرم بدنه دوچرخه از سبکهای دیگر کاملاً متمایز است. از مشخصههای مهم دیگر آن میتوان به لاستیکهای باریک آن اشاره کرد.
سایز طوقه دوچرخههای شهری ۲۸ اینچ میباشد و در مواردی هم سایز طوقههایی با اندازه ۲۶ برای بانوان و نوجوانان و حتی دوچرخههایی که لاستیکهای پهنتری دارند (که برای دوچرخهسواریهای نسبتاً سبک کوهستان نیز مناسب است) در بازار موجود میباشد.
مهمترین شاخصه دوچرخههای شهری فرمانهایی با کرپی قابل تنظیم که برای استقرار تقریباً عمودی دوچرخهسوار مناسبتر میباشد و نیز زینهای نسبتاً پهن و دارای فنر میباشد. در مواردی در داخل لوله زین این دوچرخهها نیز کمکفنرهایی وجود دارد که باعث جلوگیری از انتقال فشارهای وارده به کمر دوچرخهسوار میشود.
دوچرخههای سایکل توریست
دوچرخههای سایکل توریست یا دوچرخههایی که برای سفرهای بینشهری انتخاب میشوند معمولاً همین دوچرخههای شهری میباشند که با بستن ترکبند در عقب و حتی جلو دوشاخ دوچرخه و انداختن خورجینهای مناسب برای مسافرت با دوچرخه آماده میشوند.
فاصله دوطرف فرمان دوچرخههای شهری معمولاً از ۶۰ سانتیمتر تجاوز نمیکند و برای حرکت از بین خودروهای ثابت یا با سرعت کم در خیابانهای شهری نیز مناسب است.
دوچرخههای کوهستان (اسپرت)
این سبک از دوچرخه در حقیقت برای مسیرهای خاکی و کوهستانی طراحی شده است ولی به دلیل راحتی دوچرخهسوار بر روی دوچرخه و استحکام بالا آن در بین دوچرخههای شهری طرفدار زیادی دارد.
این دوچرخهها با تایرهایی نسبتاً پهن و با سایز طوقه ۲۷.۵ اینچ یا ۲۹ اینچ در دسترس علاقهمندان دوچرخهسواری مهیج و پرانرژی میباشد. زین دوچرخههای کوهستان نباید دارای فنر باشد (به دلیل اینکه دوچرخهسوار ممکن است در مسیرهای سنگلاخی و شیبهای زیاد به سمت جلو پرتاپ شود) و هر چه زین این دوچرخهها باریکتر باشد رکاب زدن با دوچرخه را راحتتر میکند.
همچنین این دوچرخهها حتماً باید دارای کرپی ثابت و غیر مدرج باشند و هر چه فاصله دوطرف فرمان از یکدیگر بیشتر باشد کنترل و حفظ تعادل دوچرخه توسط دوچرخهسوار راحتتر میباشد. پدال یا پنجره رکاب دوچرخههای کوهستان مخصوصاً برای دوچرخهسواران حرفهای باید از پدال دوچرخههای شهری پهنتر و بزرگتر باشد.
بعضی از شرکتهای تولیدکننده دوچرخه، نوع دوچرخه کورسی و کوهستان را با نوع شهری ترکیب کرده و شکل جدیدی از نوع دوچرخههای شهری بوجود آوردهاند که شکل ظاهری آن ممکن است شبیه به هر سه نوع دوچرخه باشد، دلیل این تغییرات این است که اگر دوچرخه شهری به سمت نوع کوهستان گرایش پیدا کند کنترل و راحتی دوچرخه بالا خواهد رفت و اگر به نوع دوچرخه جاده گرایش پیدا کند سرعت دوچرخه بالاتر رفته و از راحتی آن کاسته میشود.
- ۹۷/۰۸/۲۷
- رسول احمدی